Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel

Frédérique Matla, hockey-international

"Valencia en Barcelona zijn ideaal voor korte citytrip"

Frédérique Matla (22) is hockeyster bij hockeyclub ’s-Hertogenbosch en maakte in juni 2017 haar debuut in het Nederlands vrouwenteam. Inmiddels heeft ze met het Nederlands elftal het Europees kampioenschap, de Hockey World League en de wereldtitel gewonnen. Ze hoopt met het Nederlands elftal deel te nemen aan de Olympische Spelen van 2020 in Tokio.

Met het Nederlands elftal reis je de hele wereld over voor internationale wedstrijden. Heb je al veel mooie plekken gezien?
“Het klopt dat ik voor internationale toernooien en wedstrijden in veel landen ben geweest. Voor het WK onder 21 was ik bijvoorbeeld in Chili. Maar ik heb nauwelijks iets van dat land gezien, en dat is vaak zo. Dat is soms wel frustrerend. Je bent heel lang aan het vliegen maar uiteindelijk maakt het niet uit of je in Chili, Spanje of België speelt. Ik kan Chili nu officieel wegkrassen van mijn wereldkaart, maar eigenlijk vind ik niet dat ik er écht ben geweest. Daarom zorg ik er soms voor dat ik een land waar ik moet hockeyen beter kan bekijken. Zo heb ik aan een paar wedstrijden in Nieuw-Zeeland een vakantie van 2 weken geplakt. Samen met mijn ouders en oma, die er al waren om de wedstrijden te kijken. Nieuw-Zeeland is een waanzinnig mooi land. Je hebt er echt pareltjes van plekken. Wel is het erg groot en leeg. We moesten vaak wel 4 uur rijden voordat we bij de volgende plek waren. Onderweg zie je dan alleen bergen, gras en schapen. Ik heb nu in ieder geval wel het gevoel dat ik Nieuw-Zeeland gezien heb.”

“De internationale wedstrijden van de Pro League zijn erg intensief. We hadden in korte tijd uitwedstrijden in Australië, daarna Amerika, Argentinië en toen China. Vanwege de jetlag ben ik daarom niet meegeweest met de wedstrijden in China. In Nederland hebben we de luxe dat er veel hockeytalent is, dus het is mogelijk om elkaar af te wisselen. Bovendien krijgen dan meer speelsters de kans om ervaring op te doen in het nationale team. Daarnaast doet het team er van alles aan om de jetlag te verkleinen. We krijgen tijdschema’s om in het nieuwe ritme te komen en er zijn speciale jetlagbrillen met rode en blauwe glazen. Ik zie wel altijd een beetje op tegen zo’n lange vlucht. Vooral naar Australië duurt het wel 27 uur voordat je er bent. Maar het hoort erbij, niet te veel over nadenken en dan kom je er vanzelf.”

Reis je ook veel in je vrije tijd?
“Zeker, dat zit denk ik in de familie en komt vooral door mijn oma. Een aantal jaar geleden besloot zij dat zij de familie zoveel mogelijk herinneringen wil meegeven. Daarom zijn we zo’n 8 jaar geleden voor het eerst met zijn allen, 22 familieleden in totaal, op reis geweest. De eerste keer was naar Kenia. Ik herinner me nog steeds heel goed dat we verbleven in een kamp in de vrije natuur, zonder hek. De buffels graasden gewoon naast je tent. Dat was echt waanzinnig. Daarna zijn we nog op meer mooie plekken geweest: in Egypte en Namibië. Altijd in de kerstperiode, wat betekent dat ik ook vaak op hele bijzondere plekken mijn verjaardag vier, want ik ben op 28 december jarig.”

“Het leukst aan deze reizen vind ik de combinatie van luxe en basics. In Egypte begonnen we in een luxe resort aan de Rode Zee en zijn we daarna nog naar de piramides gegaan. Ook hebben we een bootcruise gedaan over de Nijl en zijn we in Caïro geweest. Ideaal, want na een paar dagen in zo’n all-inclusive resort heb ik het wel gezien. Binnenkort staat de volgende familiereis op de planning: dit jaar gaan we met zijn allen naar Suriname. Mijn oma is er ook nog steeds bij. Deze reis is voor haar 80e verjaardag.”

Welke Europese bestemming is jouw favoriet?
“Ik heb een speciale band met het Griekse eiland Paros. Naast de verre reizen die we met de familie maken, zijn we ook vaak op Paros te vinden. Mijn oma heeft daar ergens in de jaren 70 een huis gekocht. Toen was het nog niet zo bekend, maar inmiddels is Paros uitgeroepen tot één van de mooiste eilanden van Europa. Vroeger gingen we met de familie hier om het jaar op vakantie en ik kom er nog steeds regelmatig. Het is echt de plek waar ik heenga om even lekker uit te rusten. Tenzij ik maar een paar dagen de tijd heb voor een tripje, dan is het niet zo’n handige plek. Het duurt namelijk best lang om er te komen. Nadat je uit het vliegtuig komt moet je nog een paar uur met de boot. Dan is het sneller om een citytripje te plannen in een stad met een luchthaven.”

“Zo ben ik deze zomer naar Valencia en Barcelona geweest. Die steden zijn ideaal voor een korte trip, je hebt er alles: stad, strand, zon. Eerst ben ik met mijn moeder een paar dagen in Valencia geweest, daarna heb ik de trein gepakt naar Barcelona en ben ik daar nog een paar dagen geweest met een vriendin. In Barcelona was ik al heel lang niet geweest. Dan vind ik het wel belangrijk om iets van de bestemming te zien. We hebben een dag een fiets gehuurd en zijn langs alle highlights gefietst. Het is niet zo dat ik alle musea afga, maar de highlights zijn wel belangrijk. Even een dag alles bekijken en dan lekker 2 dagen relaxen.”

Welke bestemming staat nog op je bucket list?
“Ik zou graag nog meer van Afrika willen zien. De bestemming waar ik het meest van onder de indruk was, is denk ik toch Kenia. Ik heb toen zoveel nieuwe dingen gezien en ervaren. Daarom zou ik graag nog meer Afrikaanse landen willen bezoeken, sowieso Zuid-Afrika, en ook Madagaskar, Zambia, Ethiopië en Marokko. Vorig jaar ben ik nog met mijn moeder naar Senegal geweest, dat was ook zo mooi. Ik heb denk ik toch het meest met Afrika. Maar ook Zuid-Amerika wil ik zeker nog eens ontdekken.”

"Met Azië heb ik over het algemeen wat minder. Ik ben wel eens in China geweest voor de Jeugd Olympische Spelen en vorig jaar ben ik met het Nederlands elftal naar Tokio geweest voor een trainingskamp. Tijdens dat bezoek hadden we ook 2 dagen de tijd om wat van Tokio te zien. We zijn natuurlijk naar het Olympisch Stadion geweest, hebben een paar tempels bezocht en zijn naar de SkyTower geweest. Ik vond het een indrukwekkende stad, heel modern met al die hoge gebouwen. Het was natuurlijk heel tof om die stad te ontdekken, maar ik zou er niet snel naar teruggaan om er zelf op reis te gaan. Maar wel voor de Olympische Spelen volgend jaar natuurlijk.”